מהו מותג?

מותג = מוצר עם תג.
מותג הינו הבטחה. המותג הינו "הרעיון הגדול", הכוח המניע, האסטרטגיה והציפייה הכובשת לה מקום של קבע במוחו של הצרכן בדבר מוצר, שירות או פירמה אשר אותם הוא אוהב, ולדעתו התועלת שבהם הינה – "בלתי ניתנת להשגה אצל מותגים אחרים".

לקוחות מתאהבים במותגים, בוטחים בהם ולעיתים מפתחים להם נאמנות ארוכת שנים. הלקוחות משקיעים בהם את מיטב כספם ומשוכנעים בעליונות המותג שרכשו.

מותג הוא הדרך הייחודית שלך – היצרן לספק תועלת לצרכנים שלך, תועלת ייחודית ואם אפשר כזאת שאף אחד אחר לא מצליח לספק.

מותג הינו הציפייה של הצרכן לקבל מהפירמה תועלת ייחודית מלווה בחוויה מוגדרת.

לדוגמה – הציפייה מסרט "ג'יימס בונד" שתמיד יהיה בו – מעט ארוטיקה, נשים יפות, גיבור מכניע כל, וגאדג'טים מיוחדים הכול על נופו של אזור גיאוגרפי מדהים.

נסה לשנות את הנוסחה ותקבל צופים ממורמרים אשר יצאו לא מסופקים.

כך גם הציפייה מהמותג "איקאה" – אתה מצפה מהחנות למכור עיצוב מערבי במחיר שווה לכל נפש במידה והעיצוב לא יהיה כזה או המחיר יהיה גבוה מאוד הרי שאכזבת את צרכני המותג.

מהי אסטרטגיה מותגית?

אסטרטגיה מותגית מתחילה במחקר -> עוברת להסקת מסקנות -> בדרך עוברת בידול עם הבטחה ברורה וממשית, דרך זהות תאגידית ועד -> לחיוך שלך כל הדרך אל הבנק.

אסטרטגיה מותגית, הינה הדרך, היא המסע שעוברת הפירמה כדי למכור את מרכולתה ולהציג את הבידול האמיתי שלה בפני צרכניה.

אסטרטגיה מותגית צריכה קודם לכל לענות על השאלה היכן ימוקמו המאמצים השיווקיים שלך? ואנחנו ב Mesh Branding בודקים וחוקרים את הסוגייה כדי שלא תבזבז את הזמן במקומות הלא נכונים.

לאחר תהליך המחקר יתבהרו השמיים ויהיה ברור לאן לכוון את עיקר הכוחות השיווקיים של המוצר שלך.

אחרי השאלה מי הם הצרכנים הפוטנציאליים, יש לשאול – מה אתה יכול להציע לאותה אוכלוסיה שלא הוצע לה עד עכשיו?

החברה חייבת להציע הצעה שתהייה חדשה יותר ועדיפה על ההצעה הקיימת בידיהם היום.

זוהי ההבטחה שלך ללקוחותיך, זוהי ההצעה שהמבדיל בינה לבין האחרות, היא התועלת המושגת בעיני הצרכנים, תועלת הקיימת במוצר שלך ושל החברה שלך בלבד.

במידה ואפיינת את הצרכנים שלך ובמידה ויצרת לכבודם תועלת ממשית הרי שהדרך ברורה לך ויש בידך תחילתה של אסטרטגיה מותגית – כזאת, שתשמש אותך כמפת הדרכים של החברה שממנה לא פונים ימינה או שמאלה.

יצרן ממתקי שוקולד, אחד מבין לקוחותינו, החליט, לאחר שקיבל והסכים לאסטרטגיה המותגית שהמלצנו לו, כי נפלה לידיו הזדמנות עסקית מצוינת להביא משקה מתוק חדש לארצנו, כשהיה לו ברור כי המוצר צריך להישען על פלטפורמת המותג שלו ולשווק אותו בכפיפה אחת עם מוצרי השוקולד.

לכאורה, זהו ניצול מצוין של משאבים וחסכון כספי של החברה אך בטווח הרחוק הצעד הזה יכול היה לגרום נזק למותג, אם בגלל ויתכן והיה נכשל או אם בגלל שהיה מצליח אבל תחת הבטחה שונה מהבטחת המותג אותה כללנו באסטרטגיה שבנינו.

לכן, המלצנו לו לפתוח חברה – בת שתשווק את המשקה ללא קשר לאסטרטגיית מכירת השוקולד.

אסטרטגיה, היא לא קונסנסוס לאומי של כוכב נולד. היא לא חייבת להיות כל מה שאנשים מצפים ממך, רוצה לאמור – אינך ליכול להעביר שאלון בין הלקוחות הפוטנציאליים במטרה להבין מה הם היו מצפים מחברה כמו שלך ואז לבצע זאת. עליך ליצור הצעה שיווקית שהם לא ציפו לה (יתרה מכך, רוב המותגים המצליחים בעולם הינם משהו שצרכנים לא ביקשו או ציפו לו). המטרה היא לגרום לבאז תקשורתי חזק אצל קבוצה קטנה של צרכנים ואלה מן הסתם יעשו את העבודה. הם יהיו הסיבה להצלחה ואותם יחקו כולם.

בכדי ליצור אסטרטגיה שלמה של מיתוג יש לפעול מהעומד בראש הארגון מכיוון שזהו תהליך בעל מרכיבים רבים.

לכל המותגים המצליחים ישנו דבר אחד במשותף – יש להם הבטחה מאוד ברורה והיא לאו דווקא לספק רק מוצר או שירות מכיוון שאם זאת הייתה הסיבה היחידה ניתן היה לקנות מוצר או שירות כזה דומה רק בגלל שמחירו נמוך יותר. במקרים רבים למחיר אין כל משמעות, אנשים יחצו הרים וגבעות כדי לרכוש את המותג אליו הם כמהים והכול בגלל שהחלטתם אינה פרגמאטית אלא רגשית גרידא.

כשאתה מצליח לייצר יחס רגשי למותג, אתה מצליח לחבר אליו את הצרכן בקשר חזק שקשה להתיר, אך חשוב גם לשמר.

מהי זהות מותגית?
בה בעת שמותגים מדברים אל השכל והלב, זהות מותגית הינה מוחשית ונגישה ומדברת אל החושים.
זהות מותגית הינה המראה והביטוי הקולי של המותג. הזהות תומכת, מבטאת, מתקשרת ומציגה את המותג באור נכון ואמיתי.

זהות מותגית מאפשרת לנו להבחין במותג, לאחוז בו, להרגיש בו ולשמוע אותו גם אם הוא נמצא בקרב אחרים.

זהות המותג צריכה להיות אחידה לאורך כל הדרך לבניית המותג.

המסע שלנו כצרכנים להכרת המותג מתחיל בשם המותג ובלוגו שלו ונמשך במבחר של כלים תקשורתיים בהם בא הלקוח במגע עם המותג או החברה. "נקודות מפגש" אלו הינם חוליות חשובות בשרשרת אשר אם תתנתק תגרום לכשל בהצלחת המותג.

נתק בשרשרת נקודות המפגש יכול להיווצר בכל חוליה חלשה. מכאן, שיש חשיבות רבה בטיפול גם בחוליות הקטנות ביותר כאלה אשר לפעמים נראות בעינינו פחות חשובות כמו לבושו של איש המכירות או הצורה שבה עונים בטלפון למתקשרים לחברה.

כאשר פורסם בעיתונות בשנת 1999 כי חברת " Body Shop" – יצרנית מוצרי הגוף המפורסמת באנגליה – מעסיקה ילדים בני 9 בהודו בייצור מברשות לשיער – הצביעו הללו ברגליים ונמנעו מלהיכנס לחנויות החברה. מדוע? מכיוון שאסטרטגיית המותג של החברה דיברה על "מכירת מוצרים בגישה הוליסטית המקפידה על שימור הסביבה" וכאשר נשברה חוליה באסטרטגיה זו "חוליה קטנה" כמו הדאגה לרווחת העובדים והעסקת ילדים קטנים בצורה אשר לא מתיישבת בקנה אחד עם אסטרטגית המותג המוכרת – הצביעו כאמור הלקוחות ברגליים ונמנעו מלהיכנס לחנויות.

הזהות המותגית מעלה את המודעות לקיומו של המותג ובונה את יכולתו להיצרב בתודעת הצרכן.

אנו יודעים כי ביום רגיל נחשף לקוח ממוצע ל-600 פרסומים ובשנה לכמה עשרות אלפי מוצרים חדשים.

מיתוג עוזר ללקוחות לבחור בין אפשרויות, וזהות מותגית מביעה בדרך המוחשית הטובה ביותר – ישר לחושים – את התועלת במותג.

עיצוב חולק חלק נכבד בבניית מותגים, מבדל ומגלם את כל הלא מוחשי – הרגשי, התמציתי והעיקרי כזה שיהיה חשוב לרוב הלקוחות.

מי צריך מיתוג?

כל יצרן ונותן שירותים זקוק למיתוג. מיתוג שווה בידול.

יש לך מתחרים – אתה זקוק למיתוג.

אתה יחיד בשוק – גם כאן אתה זקוק למיתוג כי מי יודע מה ילד יום ומחר יכול לקום לך מתחרה שלא חשבת עליו, אולי אפילו מחברה גדולה ומוכרת שמצאה לנכון להכנס בדיוק לענף שלך.

כמה זמן לוקח תהליך מיתוג?
תהליך מיתוג עשוי לקחת מספר שבועות או מספר חודשים, תלוי במוצר, בסביבתו ובמתחריו.

אין קיצורי דרך, זאת אחת הסיבות שהתהליך לרוב מתחיל עם העומד בראש החברה.

לתהליכי מיתוג צריך אורך רוח ולזכור שזהו תהליך שמביא תוצאות מרתקות בטווח הבינוני והארוך.

זהו גם תהליך מדויק מאוד שחוסך לך הרבה כסף במיקוד ההוצאות השיווקיות, כאמור זוהי מפת הדרכים, זהו עמוד האש שלפני המחנה, אתה לא צריך יותר לירות באפלה. 

האם כל מוצר מוכר הוא מותג?

שם נפוץ, לוגו מוכר, עיצוב יפה הם לא מותג.

לפני שנים לא מעטות סגרה בכל ערב את מהדורת החדשות ומזג האוויר שקופית חסות של מלונות "קלאב הוטל" וביניהן מלון קלאב הוטל אילת, מלון קלאב הוטל לוטרקי ביוון ואחרים. במשך שנים "רצה" השקופית, כל ילד ידע את הנוסח בע"פ, השם היה יותר ממוכר אבל זה היה רק שם ומעולם לא ידעת למה לצפות, האם אלה רשת מלונות פאר או רחמנא לצלן, מלונות המונים בתורכיה?

אנחנו מאמינים שהמותג אינו שייך כלל לפירמה, אלה שייך לצרכן מכיוון שהמותג הינו אוסף האסוציאציות של הצרכן כלפי הפירמה והמוצר שלך.

האם צריך להחליף את המיתוג אחת לתקופה?
אם המיתוג שלך נכון ומספק את הסחורה – אין צורך להחליף אותו כל שנה. חבל על הכסף. באסטרטגיה צריך לדבוק במשך זמן ארוך.

כך לדוגמא, האסטרטגיה של "ב.מ.וו" עובדת כבר 25 שנים. של "איקאה" כמה עשורים טובות של שנים. של "וולוו" יותר מ-40 שנה.

אין גם צורך להחליף כיוון בכל פעם שמגיע מנהל שיווק חדש או מנכ"ל חדש.

מה שכן חשוב לעשות הוא לשמר את המותג לאורך זמן ולא לקפוא על השמרים.

במצב בו אין שביעות רצון רצוי וכדאי לחשוב על רענון המותג הקיים או במצבי קיצון אף על בניית מותג חדש במקומו.

איך מנסחים ערכי מותג או חזון חברה?
אחד מאמירות הלהג בין "בוני המותגים" היא ההתגנדרות בערכי מותג.

ניקח למשל את 20 המותגים המפורסמים בישראל: מול כל מותג נרשום את ערכי המותג המוצהרים שלו או, חזון החברה בארגוני שירות – אותו פלקט המוצג תלוי בכניסה לחברה עם מסגרת מעוטרת, ואז ניווכח כי כולם פחות או יותר מתקשטים באותם עדיים; מי לחדשנות, מי לשירות מעולה, ומי בהצהרה כי "אתה הלקוח הוא החשוב ביותר" (יש כאלה שהגדילו לעשות וקראו ללקוח כוכב) ועוד כהנה וכהנה ערכים או "דמויות מותג" (עוד שטות בשפת המתחזים אשר כל תפקידה לעשות לאנשי הקריאטיב את החיים קלים יותר).

אי אפשר לייבא ערכי מותג מחברה אחרת! מדוע? כי ברגע שאתה עושה את זה אתה יוצר משהו לא אמיתי, והצרכן אינו טיפש.
ערכים הם ה– core values וככאלה הינם הבטחת המותג ללקוחותיו.

כדי לגבש ערכי מותג או חזון חברה אמיתיים – כאלו אשר גם יבדלו אותך וגם יעניקו לך ערך מול מתחרייך – אין מנוס מלבצע חשיבה מעמיקה ולגלות את הפלאים של המותג בתוך החברה עצמה, בקרב מייסדיו, מוביליו ומבצעיו בפועל.

זו הזדמנות עבורך לייצר בידול, זו הזדמנות עבורך להיות משהו מיוחד.

אנחנו כמובן נשמח לעזור לך בתהליך החשוב הזה.

מדוע חשוב לבצע מחקר לפני הכל?
תהליך מחקר שיווקי הוא תהליך בסיסי המספק מידע המשמש כבסיס לבניית האסטרטגיה המותגית.

לא ניתן לבנות אסטרטגיה מותגית ללא מחקר.

אתה אף פעם לא עשיר מספיק בכדי לקחת סיכונים כאלה גדולים. תפקיד המחקר הינו לצמצם מרווח טעויות ולחדד את המטרה, תפקיד המחקר הינו לספק לחברה את הנתונים עליהם תבוסס בניית האסטרטגיה המותגית.

איך נמנעים מטעויות?
אל תסכימו לועדת קישוט.
בניית מותג אינה רק עיצוב. המילה מיתוג אינה רק משהו חיצוני שעיקרו הוא בנראות של אריזות או לוגו מעוצב מחדש. אלה משהו עמוק ואמיתי שפעלת הרבה להשיגו.

עיתוני הכלכלה מלאים בהודעות לעיתונות של חברות כאלו ואחרות המתפארות שעברו תהליך מיתוג, ובעצם מתכוונים שעיצבו לוגו חדש, כרטיסי ביקור חדשים, אריזות חדשות או אתר חדש.

זה בלבד אינו תהליך מיתוג!  במקרה הטוב אפשר להגדיר תהליך כזה כבניית זהות תאגידית חדשה או רענון זהות תאגידית קיימת אך תהליך מיתוג אמיתי אינו יכול להתבסס על עיניו הקריאייטיביות ככל שיהיו של המעצב הגרפי שלך, תהליך מיתוג אמיתי חייב להתבסס על מחקר ואסטרטגיה אמיתיים.

אל תסכימו גם להדבקת – "ערכי מותג".
"הדבקה" של ערכים שמביא משרד הפרסום למותג שלך כאילו באמת תמיד היו שם הינה במקרה הטוב בדיחה ובמקרה הגרוע נזק בלתי הפיך לחשבון הבנק שלך.

מה כן לעשות?
מותג מצליח בונים בעזרת תהליך מובנה של בניית אסטרטגיה מותגית.

אז מה כן לעשות?

1. להשקיע בחשיבה מושכלת ומחקר אמיתי.

2. לחשוב קדימה ולבנות אסטרטגיה לטווח הבינוני והארוך, לבנות את הסיפור שלך ולקבוע איך לספר אותו, איפה וכמה.

3. ומכאן – השמיים הם הגבול ואפשר להתחיל להתאים את כל ה Look & Feel שלך למותג המיוחד שלך.

אנחנו כמובן נשמח ללוות אותך בתהליך ולסייע לך מתוך ניסיוננו והיכרותינו עם תהליכי מיתוג רבים שעברנו עם לקוחותינו כבר כמעט 30 שנה. 

האם משרדי פרסום בונים מותגים?
משרדי פרסום רבים נוהגים להתיימר להיות יועצים אסטרטגיים, שיווקיים ומיתוגיים, אבל המומחיות שלהם היא ביצירת פרסומות.

לעיתים נדמה כי הללו שכחו שהם חוליה אחת בשרשרת ענקית המרכיבה את המושג הנקרא מיתוג.

חוליה חשובה אך אחת מיני רבות בשרשרת.

ל"מחלקות האסטרטגיה" במשרדי פרסום יש עבודה רבה בתחום האסטרטגיה של הפרסום.

בארצנו הקטנה מחריפה הבעיה כאשר חברות הפרסום הפכו לענקים בעלי השפעה אשר מתנגדים לכל "תכתיב" מחברות מיתוג.

חברות הפרסום שוטטו בעולם, פגשו קולגות ולמדו על הבאז החדש – "מיתוג" (לפני 10 שנים) הן למדו את עבודת המיתוג אצל חברות המיתוג (שים לב אצל חברות המיתוג ולא אצל חברות הפרסום) חזרו לארץ וניסו למלא – בלא הצלחה – את הואקום שנוצר כתוצאה מחוסר במומחי מיתוג בארץ והפכו להיות המומחים בעיני עצמם ובעיני הלקוחות שלהם.

כמו שאתה לא מזמין פיצה במסעדה מזרחית, אל תחסוך על עצמך כשמדובר בהשקעה העסקית שלך.

לרוב לקוחותינו יש גם משרדי פרסום וזה נפלא וחשוב, אך מטרתם היא להכין עבורם את הפרסומת ולא לבנות, לרענן או לשמר עבורם את המותג.

זאת – המומחיות שלנו.

 

צרו קשר

רוצים לשמוע עוד על תהליכי המיתוג, הדיגיטל או העיצוב והגרפיקה שלנו?
השאירו פרטים, התקשרו או שלחו מייל ונחזור אליכם בהקדם.